Melodifestivalen 2016 syntolkas i SVT Play

Iris Media syntolkar hela Melodifestivalen 2016 för SVT. Det innebär att syntolkar kommer att finnas på plats och målande beskriva samtliga deltävlingar i Melodifestivalen: i Göteborg, Malmö, Norrköping och i Gävle samt från Andra chansen i Halmstad och givetvis den stora finalen på Friends Arena i Stockholm.

I Melodifestivalen 2016 tävlar 28 bidrag av vilka en slutlig segrare ska utses som får representera Sverige i Eurovision Song Contest, som i år hålls i Stockholm i mitten av maj, tack vare Måns Zelmerlöws seger i fjolårets tävling.

Livesänd webb-TV och dokumentärfilm

Den 23 november firade Reumatikerförbundet sin 70-årsdag med en stor fest. Föreläsningar, mingel och underhållning på scen varvades med utdelning av priser och stipendier.

Iris Media filmade evenemanget med streamad webb-tv. Från livemixat foto av scenaktiviteter och intervjuer till direkt publicering på webben.

Efter evenemanget har vi även klippt och redigerat en dokumentärfilm från jubileumsdagen.

Före frågor om produktionen kontakta Magnus Johansson, Iris Media.

Syntolkning av julkalendern

Årets julkalender Tusen år till julafton i SVT sänds med syntolkning. I år hjälper Iris Media till med den kreativa delen av syntolkningen. Vi skriver manus till den inläsningen som sedan görs av SVT.

Bland tidigare samarbeten under året märks TV-serierna Jordskott och Bron. I båda fallen har Iris Media skrivit manus och även spelat in syntolkningen med egen personal.

För mer information om vårt arbete med syntolkning, kontakta Magnus Johansson, Iris Media.

Talande tidning för Stockholmare

Från sommaren 2015 skapas taltidningen På tal om Stockholm med en ny redaktion. Produktionen som under året utvecklats med en version på poddradio har också upphandlats på nytt och kommer även fortsättningsvis att produceras hos Iris Media.

Matilda Kihlberg är ny redaktör och har tidigare arbetat på P4 Stockholm och MTM:s taltidning Popcorn.

– Det är väldigt kul att arbeta den här betydelsefulla tidningen och för så engagerade läsare. Innehållet och frågorna de berör är viktiga och aktuella. Från den pågående debatten om ledsagarservice till det kommande inslaget där vi syntolkar Stockholms julskyltning, säger Matilda.

Utgivningen når främst synskadade Stockholmare, som varje vecka får ett nyhetsmagasin i radioformat. Det går även bra att lyssna på tidigare nummer på Soundcloud, genom att följa taltidningens Facebooksida eller helt enkelt lyssna här på Iris Media »

Syntolkad fotoutställning

I projektet AccessAbility hjälper Iris Media Svenska Institutet att producera en ambulerande utställning som lyfter fram en svensk syn på tillgänglighet. Den svenska fotografen Markus Marcetic har fotograferat 14 personer med olika funktionsnedsättningar. De ger till fotografiet sina personliga berättelser och den röda tråden, värdighet är väldigt tydlig genom hela arbetet. Målgruppen är andra läder och andra kulturer, det är där vi på Iris Media kommer in när vi syntolkar fotografierna och läser in det snyggt, prydligt och lättanvänt på en mängd språk.

Utställningen visades för första gången i Sankt Petersburg och fortsätter därifrån på en turné till Litauern, Turkiet och Brasilien under 2015.

För synskadade blir alltså utställningen tillgänglig genom vårt ljud. Manus, inläsning och efterproduktion till handhållna uppspelningsenheter levereras av Iris Media.

Iris Media syntolkar dramaserie för SVT

I höst visas den svensk-dansk kriminalserien Bron i SVT. Iris Media skriver manus för den syntolkning som gör TV-serien tillgänglig för synskadade.

Syntolkning av dramaproduktioner är ett område där Iris Media och SVT samarbetat en längre tid. Vi har en lång erfarenhet av arbeten där det är viktigt att man fångar stämningen, tonen i scenerna vid uppläsning/inspelning. Manus och inspelning görs av Iris Medias medarbetare som har lång erfarenhet av syntolkning och manusförfattande från den här typen av produktioner. Senast i serien Jordskott, även då för SVT.

Biblioteksbladet flyttar in hos Iris Media

Svensk biblioteksförening inleder ett samarbete med Iris Media för produktion och utveckling av Biblioteksbladet och biblioteksbladet.se.

more

Iris Media startar ny podcast om löpning

Vi tyckte att det kunde vara en bra idé, så vi startade den. En podcast för oss som älskar att springa och som gärna pratar om det. Formatet är större, med fler deltagare än vad man är van vid från poddar. Och studion håller hög kvalitet och den är vår. Iris Media och Agnete Dannenberg drog igång projektet för bara några veckor sedan och Facebooksidan var en viral succé redan innan första avsnittet var ute.

 

Lyssna i iTunes

Hitta fler sätt att lyssna på Löparsnack.nu

Gilla Faceboksidan och snacka om löpning du med »

Produktion Agnete Dannenberg
Ljudtekniker Henrique Larsson
Formgivning (webbplats och logo m.m.) Jonas Melcherson

Chefer får hjälp att hänga med i de nya ledarskapsrönen

  Iris Media hjälper Talentum att skapa en ny tjänst som gör ledare och chefer bättre. Nu kan de plöja igenom den senaste managementlitteraturen på dryga 20 minuter, mellan hemmet och jobbet. Den senaste managementlitteraturen levereras som ljudspår för mobilen och en trevlig liten tryckt sammanfattning på 8 sidor.

– Att snabbt kunna få en överblick kring den senaste managementlitteraturen kommer att ge läsaren ett stort försprång i yrkeslivet, säger Talentums marknadschef Henrik Johansson till Resumé.

Iris Media stod för grafisk form och produktion av både ljud och trycksak när Sammanfattat lanserades i november. Under 2015 fortsätter samarbetet med utgivning av nya sammanfattade ledarskapsböcker i samma koncept.

En ny tidning och ett nytt poddavsnitt – med perfekt tajming

Klockan 11 släpps det nya poddavnittet ut på iTunes. Inom ett par timmar delas det nya numret av tidningen ut till 53 000 prenumeranter landet runt. Iris Media har skapat båda produktionerna. Som alltid arbetar samma redaktionella team med helheten för att ge målgruppen ett samspel mellan flera kanaler. Det innebär konkret att intervjuer för radioninslag spelades in samtidigt som intervjuer och fotografering för tidningen. Smart, för resultatet och samtidigt smart för tidningens ekonomi, givetvis.

Det nya numret av Reumatikervärlden tar tag i ett viktigt och ibland svårt ämne. Kan våra matval påverka hur vi mår och hur vi lever med en sjukdom. Vad ska man i så fall äta och vad säger experterna?

Omslaget är det första utan en person, med en illustration i den här tidningens historia. Vi har gett plats för en grafisk idé som uttrycker frågeställningen, ”grejen” på ett så starkt sätt som möjligt. Ett intressant val som vi tycker har fungerat utmärkt.

Tidningen är formgiven av Tove Harström, Iris Media. Henrique Larsson har varit ljudtekniker. Maja Aase och Fredrik Hed har arbetat fram innehållet till tidningen och podden parallellt och i samarbete med Reumatikerförbundet.

Lyssna på Reumatikervärlden podd direkt


…eller börja prenumerera »

 

 

Några av uppslagen i det senaste numret:

Screen Shot 2014-10-03 at 11.28.18 am

Screen Shot 2014-10-03 at 11.28.00 am

Screen Shot 2014-10-03 at 11.27.39 am

Screen Shot 2014-10-03 at 11.27.20 am

Screen Shot 2014-10-03 at 11.27.04 am

Jonas Melcherson är ny vd för Iris Media

Iris Media utser Jonas Melcherson till ny vd. Företagets nuvarande chef för affärsutveckling sedan ett år tillträder omgående i den nya rollen.

– Det känns väldigt inspirerande att få den här möjligheten att fortsätta arbetet vi påbörjat med sådan framgång. Kollegerna på Iris Media är så oerhört skickliga och vassa, samtidigt som de är positiva och lätta att arbeta med. Jag vet hur viktigt det är för köpare av konsulttjänster som innehållsproduktion och formgivning att känna det osnobbiga, vänliga och mycket kunniga bemötande som vi ger. Det är precis en sådan byrå jag vill arbeta med, säger Jonas Melcherson.

Jonas Melcherson som tidigare haft flera ledande byråpositioner var under flera år vd för webbyrån W4. Bakom sig har Jonas en lång bana från Tasteline i koncernen Schibsted, till ledning av konsultarbete mot tidningar och webbplatser. Framöver kommer han att leda den mycket intressanta utvecklingen av bolaget Iris Media.

– Jonas var det självklara valet med tanke på hans bakgrund i mediebranschen och erfarenhet från ledning av just den typ av företag som Iris Medias utvecklas mot, säger Patrik Rignell, styrelseordförande för Iris Media.

Iris Media har på några få år förflyttat sin position från storskalig produktion av taltidningar och utgivning av Daisy-skivor till en kunskapsdriven konsultverksamhet med kreativ spetskompetens inom ljudproduktion, manus, journalistik och formgivning. Förändringsarbetet har skötts av den avgående vd:n Christina Öst.

– Christina har gjort ett fantastiskt bra jobb med Iris Media från dag ett och vi är övertygade om att hon skulle ha fortsatt göra det. Beslutet att gå vidare är hennes eget och vi önskar henne all lycka i framtiden, säger Patrik Rignell.

Jonas Melcherson anställdes vid halvårsskiftet 2013 som ledare av den nya verksamheten i Stockholm. Den nya verksamheten har växt fram medan bolagets taltidningsverksamheter på lokalkontor runt landet avslutas. Nu är den nyare verksamheten bolagets ryggrad och för företagets kunder och medarbetare är förändringen ett naturligt steg framåt.

– Jag är oerhört glad över att Jonas tar över när jag går vidare till Jusektidningen. Han är precis rätt ledare för en innehållspartner som Iris Media, säger Christina Öst.

Iris Media arbetar i dag med produktion och strategisk utveckling inom flera medieområden. Bland de nya uppdragen märks bland annat redesign och totalproduktion från redaktörskap till formgivning för Reumatikervärlden, Sveriges största patienttidning. Den helt nya tidningen har premiär den 29 augusti. Företaget producerar audioguider till flera av de största museerna och gör ljudproduktioner som syntolkning för SVT och Svensk Filmindustri. Företaget levererar även fortsättningsvis inläsning av magasin och distribuerar ljudtidningarna med traditionell CD-utgivning, och sedan en tid erbjuder man även distribution med digitala medier som poddradio.

Iris Media ingår i Irisgruppen som även består av Iris Hadar, Competens Utbildning och Iris Hjälpmedel.

Kontakta Jonas Melcherson:
ring 070-679 09 96 eller skriv till jonas.melcherson@irismedia.se

Högupplöst bild 1

Högupplöst bild 2

(Fotograf är Olof Melcherson, 11 år)

Nytt samarbete med UR play

SVT har valt att samarbeta med Iris Media för de fem TV-serier som syntolkas för UR play i höst.

Familjen är en ny serie om föräldraskap. Seriens 12 program tar upp olika aspekter av de ständiga utmaningarna och glädjen i familjerelationer. Iris Medias Malin Askner har skrivit manus, läst och producerat syntolkningen för serien.Familjen

Här kan du se det första avsnittet av Familjen som sändes den 18 juli 2014.

Omfattningen av syntolkningsuppdragen till Iris Medias från SVT har under de senaste åren ökat gradvis. Det är mycket glädjande att se hur efterfrågan på tillgänglighet ökar så här snabbt även i nya mediekanaler och distributionsformer för film och TV. Vi gör gärna de här uppdragen som är inspirerande och som dessutom passar mycket bra för Iris Medias kompetens och våra studior.

Kristallengalan och serien Äkta människor är ett par av de TV-produktioner vi tidigare syntolkat för SVT. Vi har också syntolkat filmerna Tommy, Monica Z, Hokus Pokus Alfons Åberg, Snabba cash, Tyskungen och Mördaren ljuger inte ensam.

Varldens-basta-skitskolaSamarbetet med UR fortsätter under året med bland annat serien Världens bästa skitskola, ett granskande program i fyra delar som tar upp hur den svenska skolan förändrats genom kommunalisering, friskolereformen med mera.

Den första delen sändes i SVT den 9 augusti 2014.

Vi tar över Reumatikervärlden

– Reumatikervärlden är ett viktigt uppdrag, som vi är mycket glada för, säger Christina Öst, VD på Iris Media.

– Ungefär en miljon svenskar har en reumatisk sjukdom. Att hjälpa till med att ge så många människor ett bättre liv är ett angeläget och spännande arbete. Därför är vi så glada över att få börja göra Reumatikervärlden, säger Christina Öst.

Tidningen Reumatikervärlden är en kändis i branschen, och har vunnit flera priser. Reumatikerförbundet satsar medvetet sedan länge på en aktuell och kraftfull medieprofil, särskilt inför 2015 då förbundet fyller 70 år.

– Vi ser fram emot att få arbeta med Iris Media, som imponerat med både idéer och drivkraft, säger Annelie Norberg, generalsekreterare Reumatikerförbundet. Och hon betonar att tidningen är mycket uppskattad av medlemmarna.

Ny chefredaktör blir Iris Medias medarbetare, Fredrik Hed, legitimerad apotekare och journalist, med en bakgrund som chefredaktör för Läkemedelsvärlden och Apotekets kundtidning.

Redaktionschef blir Maja Aase, produktionschef på Iris Media och journalist med 25 års medieerfarenhet.

– Patientmakt och patienternas engagemang blir viktigare i det moderna samhället, säger Fredrik Hed. Det ska bli jättekul att jobba med Reumatikervärlden och jag ser fram emot att driva aktuella frågor.

Reumatikerförbundet och Iris Media ska arbeta för att Reumatikervärlden når ut till fler än dagens drygt 50 000 läsare.

– Vi arbetar med kvalificerade och moderna produkter i många olika mediekanaler, säger Christina Öst, VD på Iris Media. Exakt vad det innebär för Reumatikervärlden får alla se i höst när den nya tidningen kommer ut.

– Tidningens mål är göra det tydligare vad reumatiska sjukdomar innebär, och vi vill driva på så att reumatiker får rätt vård och hjälp. Reumatikervärlden ska också berätta hur det faktiskt är att få en reumatisk diagnos. Det är inte så enkelt alla gånger, och livet kan förändras i grunden. Då finns Reumatikervärlden och Reumatikerförbundet där som stöd, säger Christina Öst och Annelie Norberg.

För mer info, mejla eller ring Christina Öst på 0765-39 91 81

Succéserien fortsätter – nu syntolkad

När andra säsongen nu visas i SVT1, på söndagar klockan 21, sänds det samtidigt en syntolkad version i SVT24. Tove Harström har skrivit manus och rösten som hörs är Magnus Johansson när Iris Media syntolkar även den andra säsongen av serien.

Äkta människor utspelar sig i ett nutida, alternativt Sverige där forskare har lyckats ta fram mänskliga robotar, så kallade hubotar. Dessa används bland annat som tjänstefolk och arbetare. De programmeras, genom en USB-port som de har någonstans på kroppen, för att kunna utföra vissa uppgifter. När programmen sedan utvecklas kan hubotarna programmeras att ha känslor.

Äkta människor är den andra tv-serien på SVT som syntolkas av Iris Media.

Iris Media har länge syntolkat film och vi är mycket glada över att under hösten 2013 och senare i vår göra det med populära TV-serier som Mot alla odds. De senaste filmerna vi arbetat med är Snabba Cash – livet deluxe, Monica Z, Tyskungen, Alfons Åberg och Lasse Maja – Von Broms hemlighet.

Spela in poddradio i våra studior

Med nya studior centralt i Stockholm och förstärkt kompetens i digitala medier erbjuder Iris Media nu poddradio, vid sidan om redan etablerade ljudprodukter.

– I företaget har vi erfarna radioproducenter, som Magnus Johansson och Maja Aase,som tidigare har varit chef för Kulturnytt i P1.  Maja leder det redaktionella arbetet med Stockholms stads ljudtidning På tal om Stockholm, säger Jonas Melcherson, utvecklingschef på Iris Media.

Linda Aktén, reporter och redaktör, har på Sveriges Radio arbetet med
lokala program och nyheter. Dessutom har hon producerat Karlavagnen i P4.

– Steget är inte stort för oss att börja med poddar. Studiorna är ideala för radio och vi kan distribuera välproducerat innehåll i iTunes och streama för webben, säger Jonas Melcherson.

Under sommaren 2012 producerade Iris Media Aftonbladets uppskattade satsning ”Sommarpoddarna”.

Fler hästkrafter ger snyggare Travronden

Travronden har blivit ännu bättre. Iris Media fräschar upp formen på den äldsta, största och viktigaste tidningen inom svensk hästsport.

– Vi visste att där finns den rätta kompetensen, att Iris Media levererar det vi beställer, säger Mathias Hedlund, Travrondens editionschef.

Tidningen har blivit mer lättläst, färger är nya, loggan mindre och utseendet mer renodlat.

– Vi är extremt nöjda med hur Iris Medias formgivare Tove Harström jobbar. Travronden känns modernare med en större personlig profilering av tidningens experter, säger Per Englund, extern projektledare.

Anders Limpar om livet efter VM–94

Har du funderat över vad som hände med Anders Limpar och grabbarna efter VM-bronset 94? Vår reporter Malin Askner träffade Limpan för radiotidningen På tal om Stockholm som Iris Media gör för Stockholm Stad. » Lyssna på inslaget här.

En fanfar för Trumpeten

Iris Media har i hård konkurrens vunnit upphandlingen om Solnas taltidning Trumpeten. Särskilt roligt är att Solna valde utifrån kvalitet. Iris Medias inläsare presterade helt enkelt bäst.

– Det ska bli roligt att samarbeta med Iris Media, säger Hanifa Hadziegric, upphandlare på Solna stad.

Iris Media gör ny app till Röda Korset

Världens största humanitära organisation Röda Korset utökar sitt samarbete med Iris Media. Tidningen Henry ska från och med i höst ges ut i form av en flerkanals-app.
– Genom Iris Medias flerkanals-app når reportagen i Henry helt nya målgrupper, till en låg kostnad, säger Erik Olsson, redaktör på tidningen Henry.