Det är modigt att vara flummig

Jonas Melcherson är art director och Iris Medias utvecklingschef. Han har som projektledare och formgivare gjort om och lanserat nya webbplatser för tidningar, livsstilsmagasin, e-handels-sajter och företag. Sedan starten av Tasteline 2000 är Jonas en obotlig matnörd.

Jag är konsult. Efter tio år på redaktion och fem år med redesign-och utvecklingsprojekt har jag lärt mig att tiden det tar att testa olika idéer är kortare än tiden som förloras när man satsat på fel idé. Våga prova och våga slänga.

Det sägs att kreativt arbete börjar med ett vitt blad men jag skulle vilja påstå att bladet aldrig är ograverat. Möjligheterna är oändliga men rätt idé för logotypen, manuset eller designen finns där hela tiden. Det är brist på information som först hindrar oss att se den. För varje stort projekt lär jag mig att se lösningen i det vita bladet lite tydligare och lite tidigare.

Därför är det strategiska arbetet inför projekt så viktigt. Kartläggningen av information, då vi lyfter upp beställarens mål och utmaningar i ljuset och ställer dem mot behov och drömmar hos läsare, lyssnare, tittare och användare. Det krävs mod av en konsult att under tickade taxameter säga till chefer att – vänta, vi sitter kvar lite till, vi ska våga prova och våga slänga.

Det är modigt att värdera det strategiska arbetet, flummet innan man börjar jobba på riktigt. Vårt jobb är att fortsätta fråga och diskutera för att lära oss utmaningens topografi tills vi ser lösningen. Rätt beslut sparar resurser som inte ens maximalt effektiviserad produktionstid kan spara in.

Jag ska avslöja en hemlighet om formgivare: när vi avslutar en workshop inför ett stort projekt har vi fått korn på slutresultatet. Det är så vi funkar. Visst, vi pratar om att redesignprocessen har sin gång och om nästa steg i förstudien. Men vi har sett slutresultatet framför oss när vi slutar peppra med frågor om affärsmål, verksamheten och besökarens situation. Bilden gömde sig, men vi såg den under mötet, i samtalet. När vi senare visar upp tre-fyra olika skisser så är de alternativa försök att gestalta det vi såg.

Om det finns ett manifest för lyckat kreativt arbete så tror jag att våga prova och våga slänga har en alldeles särskild plats där i.

Vi provar nya infallsvinklar för att de kan ge en vy över utmaningens sanna topografi. Vi testar alternativ vi inte tror så värst mycket på för att utmana vår egen övertygelse.

Jag är van vid att påbörja samarbetet med kunder långt innan beställningen är komplett. När specifikationer är ofullständiga eller saknas. Innan idén är en affärsplan, innan kravlistan är en projektplan. Med åren har jag lärt mig att lita på att jag just genom att göra mig hemmastadd i kundens verksamhet och lyssna kan ge tillbaka en riktigt bra och attraktiv lösning. Få saker i arbetslivet är mer inspirerande är att lära sig hur en verksamhet eller ny bransch fungerar.

 

Jonas tips inför utvecklingen av din affärsidé:

  • Ett vanligt misstag är att fatta alla avgörande beslut redan inför ett projekt. Stora beslut när man vet som minst. Mindre beslut mot slutet då man vet som mest. Jag försöker alltid hjälpa kunder att i en tät dialog balansera den insikten mot behovet av budgetkontroll.
  • Normalt intervall är att förnya din produkts, tidnings eller webbplats utseende ungefär var tredje år. Börja fundera och planera för redesignen i tid.
  • Succéer föds när kocken fristajlar. När informationsinsamling från affärsplaner och verksahetskrav gått via faserna »följa recept« och »kunna rätten utantill« till sann användarorienterad upptäckarlust och experimentell utveckling.
  • Träffa konsulten tidigt. Vi tar inte betalt för att lyssna på dina idéer. Ett kort möte eller en lunch kan ge väldigt mycket tidigt i planeringen av ett projekt. Vi lyssnar gärna, vi ger säkert lite fler råd än vi borde och vi skriver gärna på sekretessavtal.

Poängen med poddradio

Du har troligen märkt det. Publiken bestämmer. I allt från hur musikförläggare distribuerar hits till hur resebranschen säljer biljetter. Så är det även i allt större utsträckning med content marketing och redaktionellt innehåll. Över 80 procent av Sveriges vuxna befolkning äger en smartphone och fler än hälften av besöken till en vanlig webbplats kommer från mobiltelefoner.

Mobilanvändandet når generellt sin topp under resan till och från jobbet och en starkt växande trend är att hörlurarna aldrig lämnar luren. Vi ”playar” TV och poddar radio. Det digitala mobila konsumentbeteendet omvandlar helt enkelt alla medier.

Hur bra är ditt företag på att kommunicera med er publik när de lyssnar? När de reser till och från jobbet.

I Tokyo myntades mobilmediedygnets prime time ”inbetweentimes” redan före smartphones, medan vi lite trevande ”wappade” nyheter i svartvitt. Det mobila mediedygnet, med två toppar i utkanten av arbetsdagen är sedan länge etablerat även här.

Kan ni göra mer på bästa sändningstid – vald av mottagaren? Kanske bör ni starta en stjärnsprakande poddshow?

– Vi hjälper er från idé till inspelning.

– Och berättar gärna mer om både Tokyos tunnelbana, poddradio och hur du når ända fram med din kommunikation.

Alla kan skapa en podcast

En enorm fördel med mediet är att man når så långt med små medel. Om innehållet är bra och man träffar rätt i ämnet kan man nå en publik med en förhållandevis stram budget. Verktygen och möjligheten att publicera finns där i din dator.

Möjligheten är dessutom större än så. Från den grundläggande nivån att alla kan, kan du nå längre, höras mer, synas bättre och nå fler. Med vässad inspelningskvalitet, bra innehåll och smart marknadsföring kan du nå hur långt som helst. Vi hjälper dig från ditt första steg.

Iris Medias inspelningsstudior ligger centralt i Stockholm och vi kan hjälpa dig att med allt för att du ska komma igång med din podd. Från idé till publicering i de vanligaste podd-apparna. Vi kan dessutom hjälpa dig med att skapa allt runt omkring – från musiken, jinglar och ljudeffekter till formgivning och publicering av din kanal på iTunes. Kontakta oss på info@irismedia.se och kom upp för ett besök.

Poängen med poddradio

  • Lätt att hitta favoriter och bläddra fram nya, ett stort utbud blir överskådligt.
  • 1,9 miljoner svenskar lyssnar på poddcasts i sin mobil. (2014)
  • Lyfter fram personer/profiler som snabbt skapar en stark relation till lyssnaren.
  • Ger traditionella medier ny publik, kan göra tidningsläsare av personer som annars inte söker upp tidningen.

Tänk på

  • Användandet är gratis, inäktsstrukturen finns på andra sidan. Vi kan hjälpa dig med strategin.
  • Inspelningen kan göras hos oss, men även ute i miljöer eller på ditt kontor med direktöverföring till vårt kontrollrum.
  • Hitta ett format för innehåll som håller länge. En inbyggd vinkel på ett ämne som tillåter att det fylls med intressant innehåll vecka efter vecka.
  • Förbered med infrastruktur som håller för SEO ”hype” i dina andra mediekanaler.
  • Lansera med ett bra nätvärksbyggande. Prenumeration är långt från det ända sättet att nå publik.

Spela in poddradio i våra studior

Med nya studior centralt i Stockholm och förstärkt kompetens i digitala medier erbjuder Iris Media nu poddradio, vid sidan om redan etablerade ljudprodukter.

– I företaget har vi erfarna radioproducenter, som Magnus Johansson och Maja Aase,som tidigare har varit chef för Kulturnytt i P1.  Maja leder det redaktionella arbetet med Stockholms stads ljudtidning På tal om Stockholm, säger Jonas Melcherson, utvecklingschef på Iris Media.

Linda Aktén, reporter och redaktör, har på Sveriges Radio arbetet med
lokala program och nyheter. Dessutom har hon producerat Karlavagnen i P4.

– Steget är inte stort för oss att börja med poddar. Studiorna är ideala för radio och vi kan distribuera välproducerat innehåll i iTunes och streama för webben, säger Jonas Melcherson.

Under sommaren 2012 producerade Iris Media Aftonbladets uppskattade satsning ”Sommarpoddarna”.