Ny webb för Finansliv.se

Iris Media har hjälpt Finansliv med strategiskt förarbete, formgivning och utveckling av tidningens webb.

Finansliv är branschwebben och branschtidningen för alla som arbetar i bank-, finans- och försäkringsvärlden. Bakom Finansliv som även har en stark position som arrangör av utvecklande branschevenemang står Finansförbundet.

Framför allt evenemangen har utvecklats till en betydande del i Finanslivs verksamhet. Evenemangen är på ett mycket tydligt sätt instrumentella och inriktas på att hjälpa besökarna att lära nytt, utvecklas och hålla sig a jour med sin bransch. Därför var det framför allt kring evenemangens teman vi utvecklat den nya webben och strukturerat allt annat innehåll – från redaktionella reportage till blogginlägg.

Därför behövde Finansliv förnyas

Fyra år efter lanseringen av den första versionen var det dags för Finansliv att från grunden se över sin webb. Iris Medias Jonas Melcherson var med när tidningen lanserades första gången och då tidningens webb byggdes på bloggar som ett innehållsmässigt komplement till tidningen. Det var rätt då och är fortfarande bra. Men nu behöver en växande tidnings webbnärvaro omfatta mer än så. Nya verksamheter har växt fram inom Finanslivs varumärke. Därför är det nödvändigt att strukturera om webbplatsen från grunden. Vilket inte är så dramatiskt som det kan låta.

– Den nya webbplatsen speglar dagens Finansliv. Resultatet är i min mening ett fint exempel på hur fackförbundspress kan vara relevant och på online, säger Jonas Melcherson.

finansliv-dump-event-iphoneDen nya innehållsstrukturen presenterar huvudfokus på intresseområden snarare än typer av innehåll. Inte minst event kring intresseområdena. Bloggarna har tonats ner men är inte borttagna. De har en ny viktig roll under intresseområdena. Nytt är även att redaktionen arbetar mer med webbspecifika artiklar. Vi kan sammanfatta förändringarna i tre punkter:

• Intressestyrd navigation sätter tonen, jodå vi vet att faktiska puffar och rubriker och inte navigationen är besökarens väg ner i webbplatsen. Navigationen är där som stöd och den visar vad webbplatsen står för och utlovar – lite som en programförklaring.
• Innehåll och nu även tjänster som kan hjälpa alla i finansbranschen att hänga med i sin omvärld, att lära nytt för sin individuella så väl som för det egna företagets framtid.
• En mix av nytta och inspiration med event, kurser, guidande innehåll och bloggande svenska kollegor från hela planeten.

Målet var som i alla utvecklingsprojekt att hitta beröringspunkterna mellan företagets egna mål och mottagarnas behov och förväntningar. Tjänster och innehåll som de behöver och lockas av – paketerade på ett enkelt sätt, vid rätt tid.

I fallet med Finansliv har vi skapat de viktiga eventsidorna så att de förändras över tid.
1. Inför, medan man kan boka plats är fokus på ”för vem?”, ”vad får man?”
2. På eventdagen paketeras informationen automatiskt om så att man i stället först möts av ”så funkar det”, var, när blir det lunch och finns det wifi?
3. Efter eventet skiftar fokus igen och eventen presenteras som rapporter om hur det var, med bildspel mm.

Webbplatsen är utvecklad på WordPress och vi har vidareutvecklat wordpress grundmallar så att vissa typer av innehåll automatiskt kan reagera på- och förändras med givna tidpunkter som exempelvis dagen för ett evenemang. En ny sorts responsivitet som passar väl för små skärmar, inte minst för besökare av ett evenemang. Front-endkoden är responsiv och anpassar bild- och textstorlek till användarens förutsättningar.
finansliv-dump-mac
Chefsfrukost. Så länge bokningen är öppen lyfter vi fram poängen med skaffa en plats. Vad får man, när är det och vilka kommer att tala? Senare, på datum för frukosten lyfts automatiskt mer relevant innehåll upp. Som karta, tider och information om wifi, dagens hashtag och när frukosten serveras. 

finansliv-dump-bloggar-ipad

Finanslivs populära bloggar har fått en ny lättnavigerad design med gott om utrymme för större bilder och videoklipp.