Så gör vi nya Reumatikervärlden

Sveriges största patienttidning Reumatikervärlden har fått nytt utseende och en egen podcast. Iris Media har skapat den nya formen och utvecklat den redaktionella strategin i flera kanaler.

– Att ge Reumatikervärlden en återkommande podd var en av våra första idéer, den är ute samtidigt som tidningen har premiär, säger Jonas Melcherson, VD på Iris Media.

Reumatikervärlden skriver rakare om vardag och hälsa, och vill få fler att känna styrka och inspiration i livet.

Iris Media leder hela produktionen från redaktionsmöte och utlägg av artiklar till färdig formgivning. Den strategiska utvecklingen har letts av Jonas Melcherson och Christina Öst. Jonas har som AD tagit fram den nya formen ihop med Tove Harström, formgivare och redigeringsansvarig vid Iris Media.

– Reumatikervärlden är det första redesignuppdraget som vi gör tillsammans från från Iris Media. Även om många av oss drivit utvecklat tidningar och gjort om tidigare så är det här ett uppdrag som är extra roligt, säger Jonas Melcherson.

Den nya formen och den nya redaktionella strategi som vi arbetat fram åt kunden är rak, vi skriver om vardag och hälsa, och vill få fler att känna styrka och inspiration i livet. Precis just nu når nya Reumatikervärlden alla sina läsare. Bakom tidningen står Iris Media som gett Reumatikervärlden en ny, nutida form och en utvecklad redaktionella strategi som fungerar i flera kanaler än enbart tidningen.

Vårt primära mål med omgörningen var att ge fler läsare en bra och angelägen tidning. Tidningen har läsare som älskar sin tidning. Men för att de ska bli fler behövde tidningen tilltala en bredare publik. Det nya tilltalet är rakt och inkluderande. Tidningen ska också hjälpa organisationen att synas och höras bättre. Den ska lyfta fram Reumatikerförbunders frågor så att de får genomslag i det offentliga Sverige – göra skillnad, så att medlemmarna kan få bättre hjälp och stöd.

Typsnittet i tidningens vinjetter och den nya logotypen är nytt och skapades i år av en europeisk typsnittstecknare. Rubriktypsnitt, färgskala och pappersval går helt i linje med den uppdaterade redaktionella idén.

Anne om samarbetet med Iris Media

Anne Carlsson, förbundsordförande för Reumatikerförbundet berättar om valet av Iris Media som partner för att lyfta tidningen.

Bläddra i Reumatikervärlden #5 2014 (oktobernumret)

Sagt om den nya tidningen

– Det har varit både inspirerande och strukturerat att jobba med Iris Media när vi gjorde om tidningen. Vi hade tillfälle att sväva ut, men också gå stadigt framåt i processen. Kreativt! säger Annelie Norberg, generalsekreterare Reumatikerförbundet.

Anne Carlsson, förbundsordförande för Reumatikerförbundet, har sett utvecklingsarbetet på nära håll under det senaste halvåret. Ändå blev hon överraskad när den nya tidningen landade i brevlådan.

– Wow, vilken tidning! Jag hoppas att alla våra medlemmar är lika nöjda som jag. Spännande reportage om hur det är att leva med våra sjukdomar och hur sjukvården ser ut hos mig, men även det senaste på forskningsfronten, säger Anne Carlsson.
Redaktionen på Iris Media leds av redaktionschef Maja Aase och chefredaktör Fredrik Hed.

– Patientmakt och patienternas engagemang blir allt viktigare, säger Fredrik Hed. Det är jättekul att jobba med Reumatikervärlden och jag ser fram emot att driva aktuella frågor.

Den första, mycket tidiga responsen från läsare kom spontant, redan efter en dag.

– Vilken fin tidning! Förr kunde det kännas som en sjukhustidning, men nu är den inspirerande, glad, rolig och lättläst. Kul att ni har gjort om den så bra!
Yvonne i Haninge, läsare och medlem i Reumatikerförbundet

Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation och företräder Sveriges 1 miljon reumatiker. Reumatikerförbundet arbetar för alla reumatikers rätt till ett bra liv och lösningen på reumatismens gåta.