Poängen med poddradio

Du har troligen märkt det. Publiken bestämmer. I allt från hur musikförläggare distribuerar hits till hur resebranschen säljer biljetter. Så är det även i allt större utsträckning med content marketing och redaktionellt innehåll. Över 80 procent av Sveriges vuxna befolkning äger en smartphone och fler än hälften av besöken till en vanlig webbplats kommer från mobiltelefoner.

Mobilanvändandet når generellt sin topp under resan till och från jobbet och en starkt växande trend är att hörlurarna aldrig lämnar luren. Vi ”playar” TV och poddar radio. Det digitala mobila konsumentbeteendet omvandlar helt enkelt alla medier.

Hur bra är ditt företag på att kommunicera med er publik när de lyssnar? När de reser till och från jobbet.

I Tokyo myntades mobilmediedygnets prime time ”inbetweentimes” redan före smartphones, medan vi lite trevande ”wappade” nyheter i svartvitt. Det mobila mediedygnet, med två toppar i utkanten av arbetsdagen är sedan länge etablerat även här.

Kan ni göra mer på bästa sändningstid – vald av mottagaren? Kanske bör ni starta en stjärnsprakande poddshow?

– Vi hjälper er från idé till inspelning.

– Och berättar gärna mer om både Tokyos tunnelbana, poddradio och hur du når ända fram med din kommunikation.

Alla kan skapa en podcast

En enorm fördel med mediet är att man når så långt med små medel. Om innehållet är bra och man träffar rätt i ämnet kan man nå en publik med en förhållandevis stram budget. Verktygen och möjligheten att publicera finns där i din dator.

Möjligheten är dessutom större än så. Från den grundläggande nivån att alla kan, kan du nå längre, höras mer, synas bättre och nå fler. Med vässad inspelningskvalitet, bra innehåll och smart marknadsföring kan du nå hur långt som helst. Vi hjälper dig från ditt första steg.

Iris Medias inspelningsstudior ligger centralt i Stockholm och vi kan hjälpa dig att med allt för att du ska komma igång med din podd. Från idé till publicering i de vanligaste podd-apparna. Vi kan dessutom hjälpa dig med att skapa allt runt omkring – från musiken, jinglar och ljudeffekter till formgivning och publicering av din kanal på iTunes. Kontakta oss på info@irismedia.se och kom upp för ett besök.

Poängen med poddradio

  • Lätt att hitta favoriter och bläddra fram nya, ett stort utbud blir överskådligt.
  • 1,9 miljoner svenskar lyssnar på poddcasts i sin mobil. (2014)
  • Lyfter fram personer/profiler som snabbt skapar en stark relation till lyssnaren.
  • Ger traditionella medier ny publik, kan göra tidningsläsare av personer som annars inte söker upp tidningen.

Tänk på

  • Användandet är gratis, inäktsstrukturen finns på andra sidan. Vi kan hjälpa dig med strategin.
  • Inspelningen kan göras hos oss, men även ute i miljöer eller på ditt kontor med direktöverföring till vårt kontrollrum.
  • Hitta ett format för innehåll som håller länge. En inbyggd vinkel på ett ämne som tillåter att det fylls med intressant innehåll vecka efter vecka.
  • Förbered med infrastruktur som håller för SEO ”hype” i dina andra mediekanaler.
  • Lansera med ett bra nätvärksbyggande. Prenumeration är långt från det ända sättet att nå publik.